:: Monolog Seorang Hamba ::

" Tiada simpanan yang lebih bermakna melainkan ilmu yang bermanfaat"


Teruskan berlari.

Sejarah dahulu biarlah hilang seperti debu2 pasir di awangan.
Walau hakikatnya larian kau tertinggal di belakang.
Teman di depan sudah melambai-lambai kau untuk sama-sama bergandingan.
Namun kau jangan tergopoh gapah melangkah.
Jangan kau pilih arah pintas untuk terus mara ke hadapan.
Jalan ini masih panjang.
Perlukan pengorbanan.
Biar kau lambat.
Dan saat tiba dihujung nanti.
Kau kan sedar.
Lambat atau cepat.
Bukan itu nilaian Tuhan.
Tapi usaha kau dalam merentas alam.

Aku,
Teringin sekali,
Menelusuri hikmah ciptaan-NYA di balik sisa luruhan dedaun yang gugur,
Juga titis-titis cecair putih di bumi sonata,Korea.
Merungkai keagungan Tuhan pada setiap kuntuman kelopak bunga di bumi sakura,Jepun.
Meluaskan pengetahuan tentang para anbiya' di bumi padang pasir,Mesir.
Menghirup ketenangan di bumi terindah,
Makkah wa Madinah. 


Itu,
Aku dan mimpi-mimpi.
'Mimpi' aku lagi.
Mengenali arti sebenar hamba Illahi.
Tiba masa Tuhan pasti kan menjemput aku pergi.
Mencipta momen di balik tiap derap langkah kaki.
Tinggal hanya tulisan buruk yang tak seberapa ini.
:') 



"Layangkan mimpi-mimpimu ke langit dan DIA akan memeluk 'mimpi-mimpi' itu."

0 comments:

Post a Comment

music please

Tentang Aku

" Seorang hamba yang hina sedang bertebaran di atas muka bumi Allah untuk mencari sekelumit cahaya Illahi keberkatan serta rahmatNYA"

وجه الكتاب/ Tambah di Mukabuku :)