:: Monolog Seorang Hamba ::

" Tiada simpanan yang lebih bermakna melainkan ilmu yang bermanfaat"


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Salamullahi'alaykum.. :)

SELAMAT SEJAHTERA..cewah, mcm pnympai brite pulak dah.. :D
"Mahligai Wasatiyyah"..wohohow,bunyi cam best an..yela,korangkn suke bab2 kawen nih..elele..suke la tu, :)) dah2,ckit2 je sukenye..

ok,crite tntng mahligai, kite kaitkn dngn kehidupan seharian Rasulullah SAW..Baginda mmbina rumah tnnga brasaskn konsep wasatiyyah..haa.. msti ad yg garu kpale.."mende la pulak wasatiyyah nih..same cam kuih tepung gomak ke??"..aish..bukan..wasatiyyah mksdny (kesederhanaan).





cemane nk fhm konsep wasatiyyah nih?? konsep wasatiyyah boleh digmbrkn sperti berikut:
Gelas di sebelah ni dipenuhi dngan air, tidak melimpah dan tidak pula brkurngn. Inilah yg dikatakan wasatiyyah iaitu apbila sesuatu perkare DILAKUKAN SECARA TIDAK BERLEBIHAN ATAU BERKURANGAN. Sbgi cntoh, ssorng yg melakukan ssuatu prkare scare tidak keterlaluan atau tidak pula smbil lewa,maka..dia sbnrny sdng mngamalkan konsep wasatiyyah..

Oleh sbb itu, utk mmbina sbuah rumah tangga yg bhagia,pendekatan wasatiyyah amt pnting utk dilaksanakan krana matlamat dunia (harta dn kekayaan) dan pndidikan agama yg sempurna (tidak berlebihan dan berkurangan) yg diberikan kpada isteri dan anak2 akan mmbentuk sebuah keluarga yg bhagia dan harmoni..InshaAllah..ameen, n_n..

"SEMOGE ALLAH MEMBERKATI MAHLIGAI KALIAN"

"ilmu yang bermanfaat bekalan ketika keseorangan di alam kubur..tika kita sudah tidak boleh beramal.."(kate2 Amirah Alhusna)..shukran, =)

salamullahi'alaykum,

0 comments:

Post a Comment

music please

Tentang Aku

" Seorang hamba yang hina sedang bertebaran di atas muka bumi Allah untuk mencari sekelumit cahaya Illahi keberkatan serta rahmatNYA"

وجه الكتاب/ Tambah di Mukabuku :)